PORTRETTKURS – LÆR Å TA FLOTTE, PERSONLIGE PORTRETTER

Som fotograf søker jeg å ta de vakre, sjelfulle portrettene som berører og som betyr noe, både for dem som blir avbildet og for dem som betrakter. De virkelig fine bildene, de som rammes profesjonelt inn og henges opp på veggen i stort format – de som er mer enn bare et bilde. Det er også noe av dette jeg søker å formidle når jeg holder mine portrettkurs.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00167

Et av mine mål er å lære noe nytt som fotograf hver eneste dag. Jeg finner mye på nettet og jeg digger workshops – både å holde dem og å være deltaker. I tillegg til portrettkurs holder jeg kurs i Lightroom, og jeg tilbyr også private kurs for enkeltpersoner og små grupper. Klikk her hvis du vil lese mer.

Det var Morten Krogvold som virkelig åpnet øynene mine for fotografiet og jeg har vært så privilegert å fått lære av noen av vår tids verdens ledene fotografer som Joyce Tenneson, Mary Ellen Mark, Greg Gorman, William Ropp, Sue Bryce, Emily Soto og Lindsay Adler m.fl.

Når jeg holder mine egne portrettkurs deler jeg selvsagt all min kunnskap med deltakerne. Kurset har noen faste rammer og jeg tilrettelegger også gjerne kurset etter ønsker og behov så langt mulig. Deltakerne spenner gjerne vidt hva gjelder både alder og kunnskapsnivå. Det er viktig for meg å ha tid til hver især og jeg har derfor maksimalt 10 deltakere per kurs. Her er en lenke så du kan du lese hva andre sier om kursene mine.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00160 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00161

Alle som kjenner meg vet at jeg elsker å fotografere i naturlig lys, og portrettkurset handler selvsagt mye om dette. Jeg syns naturlig lys gir de vakreste bildene og jeg lærer deg hvordan du skal finne dette lyset. Og blir det regn, ja så finner vi flott lys da også, slik bildene over viser.

Vi starter kurset med å gjennom bilder som du ønsker tilbakemelding på og som jeg må få på e-post i forkant. Vi ser også på mange av mine forskjellige portretter og hvordan disse er blitt til. Hva forteller bildene og hvilken historie ønsker du som fotograf å fortelle? Vi jobber med posering og kommunikasjon, fototeknikk og lyssetting. Og vi går gjennom masse nyttig teori: Hvordan stille inn kamera, hvordan fokusere og valg av linse til forskjellig typer portretter. Vi går også gjennom lagring, bildeformater og arbeidsflyt. Og vi jobber med kreativ fototeknikk for å skape unike bilder rett i kamera.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00170 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00165 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00162

Lørdag har vi med to modeller og jobber i grupper i forskjellige settinger både inne og ute. Og vi bruker hverandre som modeller ved behov. Det er viktig å lære se å se lyset! Jeg viser deg hvordan du skal finne det vakre dagslyset; lete etter lyslommene og å bruke reflektor og diffusor. Kurset holdes i mitt hyggelige studio på Gjettum Gård ovenfor Sandvika. Gården har fantastiske uteområder, og jeg har et flott dagslysstudio. Vi jobber med naturlig lys inne i studio, og her lyssetter vi også med forskjellige typer lamper og blitz. Hjemmelekse: Å velge ut 3-5 av de beste bildene for gjennomgang søndag.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00159

Vi snakker også mye om hvordan vi skal behandle modellene våre. For meg handler dette mye om respekt og trygghet og det å være liketil og naturlig. Posering er også viktig. Og jeg viser gjerne hvordan jeg etterbehandler bildene mine i Adobe Lightroom og Photoshop. For meg er et bilde rett fra kamera som regel et uferdig bilde, som en bil uten lakk som jeg syns bildet ovenfor illustrerer.

Hva jeg gjør med bildene i etterbehandlingen handler jo også om type bilde og hva det skal brukes til. Bildene fra Big heart, strong hands – det store prosjektet mitt i Estland om de gamle kvinnene – er et kunstdokumentarisk prosjekt og derfor redigert slik man gjør i dagspressen. For dette finnes strenge regler og man gjør kun det digitalt som man kan gjøre i mørkerommet, altså ingen manipulasjoner.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00163 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00164

På jordet nedenfor studio er det mange fine steder som danner flotte baktepper for bildene, perfekt for å ta utebilder året rundt. Og ettermiddagslyset som kommer bakfra gir oss stemningsfulle, vakre bilder. For ordenes skyld: Bildene over av Victoria som var modell for oss er slik de er tatt, rett fra kamera. Nedenfor er de redigerte bildene til sammenlikning.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00168 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00169 Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00172

Jeg foretrekker også å jobbe med naturlig lys i studio da jeg liker feelingen jeg får i bildene når jeg fotograferer med stor blenderåpning. De nye kameraene gir lite støy ved høy ISO og jeg lærer deg hvordan du skal stille inn kameraet slik du får minst mulig støy. Jeg bruker også reflektorer og store isoporvegger som både reflekterer lys og som fungerer som bakgrunner. Min siste anskaffelse er en superfin ledlampe som gir samme naturlige lyset, har justerbar farge-temperatur og som fyller flott inn når det trengs.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00158

Bildet til venstre er tatt på portrettkurset jeg holdt høsten 2015 og med naturlig lys og reflektor i studio. Victoria stilte i et Gatsby-inspirert antrekk og jeg ønsket å ta dette videre i etterbehandlingen. I det siste har jeg jobbet mye med Fine Art-redigering. Det gir meg så utrolig mye glede og er en retning jeg ønsker å gå med studioportrettene mine. Det ferdige bildet henger i studio, montert rett på en ramme av 8 mm tykk hardcoated akryl – superkult, moderne og klassisk på samme tid.

Anne_Helene_Gjelstad_www.annehelenegjelstad.com_fotograf_Bærum_portrettkurs_workshop_fotokurs_portrett_00173

I den siste tiden har jeg tenkt mye på hvem jeg er som fotograf og hva jeg virkelig bryr meg om. For å kunne ta gode bilder er dette et viktig spørsmål å stille seg selv fra tid til annen: Hva ligger ditt hjerte aller nærmest? For først når vi finner ut av dette, først da åpner det seg nye dører inn til den kreativiteten som ligger hos hver i sær. Først da kan vi ta de virkelig gode bildene som betyr noe, både for dem på bildet og dem som betrakter.

Jeg ble for alvor klar over at jeg hadde funnet mitt fotografiske uttrykk for noen år siden da jeg skulle holde utstillingen ‘My Focus’ på Fotografiens Hus her i Oslo. Da jeg skulle montere utstillingen manglet noen bilder og jeg måtte bruke det jeg hadde for å klargjøre plasseringen. Gamle kvinner, barn og fashion-portretter ble hengt opp sammen, tilsvarende bildet ovenfor. Og på underlig vis hørte de sammen. De hadde en fellesnevner og den er ‘mine bilder’! Det jeg bestreber er ærlige, vakre, fortellende, dype og sterke bilder – i blikk, farger, form og uttrykk.

Vil du ha hjelp til å finne ditt fotografiske uttrykk? Gir bildene mine gjenklang hos deg? Bli med på workshop og lær å ta flotte, personlig portretter. Jeg deler alt jeg kan med dere!

 

Del på Facebook|Tweet post|Send til en venn|83,101,110,100,32,109,101,103,32,101,110,32,101,45,109,97,105,108liam-e ne gem dneS